Den heliga treenighetens kyrka i Portugal

När man pratar om kyrkor och främst när man pratar om välkända och stora kyrkor syftar man oftast på gamla sådana. Eftersom världen och främst Europa är fyllt av kyrkor som lyckats stå sig genom krig och hemskheter, som pelare av hopp, är detta inte så konstigt. Men det finns även vissa nya kyrkor som lyckas sticka ut och placera sig i toppen, tillsammans med de gamla kyrkorna. Den heliga treenighetens kyrka i Portugal är en av dessa. Liksom vi fått se en Serie av stölder från svenska kyrkor, var så även fallet i Portugal innan man byggde den här kyrkan.

Kyrkan genom åren

Fatima, Portugal - July 23, 2014: Altar of the new church of Santissima Trindade

Den heliga treenighetens kyrka i Portugal har sina rötter år 1953, då man invigde basilikan i Fatima, och området runt omkring blev en helig plats dit många troende vallfärdades varje år. Men i och med att platsen blev allt mer känd och allt fler besökte den, började man se att alla besökare inte riktigt fick plats. Man började därför år 1996 med planen att bygga ytterligare en kyrka i området. Året därefter höll man en stor internationell tävling där arkitekter kunde delta med sin vision för den nya kyrkan och vinnarens ritning skulle bli grunden. Det var den grekiska arkitekten Alexandros Tombazis som vann. Efter att man löst det praktiskt med billig frakt och utvecklat ritningen lite mer, satte man igång med bygget 2004. Den 12 oktober 2007 invigde man den nya kyrkan tillsammans med kardinal Tarcisio Bertone som var stadssekreterare i Vatikanen. Fem år senare lyckades även kyrkan få benämningen mindre basilika, vilket betyder mycket för dess roll i samhället.

Arkitekturen och dekorationer

Det tog lång tid av planering innan man kunde hitta en plats som passade kyrkan och som inte krockade med andra planer, men som samtidigt såg till att den hamnade på helig mark. Den ritning som först lades fram blev reviderad ett antal gånger och den största ändringen som gjordes var att lägga till en foajé, samt att skapa ett utrymme som kunde användas till större konferenser och musikaliska uppträdanden. Kyrkan har ett utseende som skiljer den väldigt mycket från andra kyrkor, där man helt lämnat ute torn och tinnar på utsidan för att istället bygga en mera kub-lik byggnad. Detta ger direkt en känsla av modernitet som även speglas av interiören. Det är ljusa färger och stora fönster, som gör att kyrkan känns extra ljus invändigt. Påven uttalar sig om att han tycker att kyrkan har lyckats bra med att kombinerade det moderna med en stor rad klassiska och gamla dekorationer.