York Minster

När Europas vackraste katedraler ska utses brukar klassiska städer som Milano och Köln hamna i topp. Det finns dock en pärla som har blivit något bortglömd genom året. Det handlar om katedralen i York som är hela Europas äldsta gotiska katedral. Med sina höga torn reser den sig över stadskärnan och blir ett givet fokus för besökarna till staden i Yorkshire. Med tanke på att York är en stad med välbevarad arkitektur och vackra vyer adderar York Minster – som är katedralens officiella namn – ytterligare en dimension av estetisk skönhet till stadens centrum.

540px-york-mstrKyrkor och katedraler har det funnits länge i England, men platsen som York Minster står på lär vara en av de äldsta. Här byggdes nämligen den första kyrkan redan på 600-talet när kristendomen ännu var i sin linda. Då var det en mer blygsam kyrka i trä som uppfördes, men den visade platsens symboliska värde som skulle bli allt viktigare med åren. I mitten av 700-talet förstördes byggnaden i en brand och den var snabbt tvungen att byggas upp igen. Det skulle dock dröja till mitten av 1400-talet innan den nuvarande katedralen skulle ställas på plats. Den invigdes slutligen 1472 – och det är samma katedral som står kvar än idag. Under åren har den dock genomgått omfattande renoveringar för att den ska behålla sin vackra fasad i gott skick.

Idag fyller katedralen i York flera funktioner. Naturligtvis har den en stark dragningskraft för turister och det är ofta den som får pryda officiell reklam för staden York. Vem som helst har möjlighet att besöka York Minster under dess öppettider och det finns också möjlighet att få guidade turer mot en avgift. Katedralen har dock inte bara en plats som monument. Det är i allra högsta grad en levande katedral med gudstjänster, konserter och andra evenemang som arrangeras här med jämna mellanrum. Särskilt uppskattade är julkonserterna med kör som lockar många besökare.

Katedralen har röstats fram till den vackraste i hela Storbritannien och den fortsätter att vara ikonisk för hela Yorkshire. Om du vill ha en bild på Yorks katedral eller något helt annat motiv kan du besöka photowall.se och kolla in deras fototapeter.