Westminster Abbey i London

En riktig turistmagnet i London är den gotiska kyrkan Westminster Abbey. Den tornar upp sig över staden och har en självklar plats i citybilden, vilken den har haft sedan många hundra år tillbaka. Det är inte konstigt att kyrkan är en populär sevärdhet, för den rymmer enormt mycket historia. Detta är kyrkan där nästan varje engelsk monark har krönts sedan Vilhelm Erövraren år 1066, men byggnaden är faktiskt äldre än så. De äldsta källorna vittnar om att Westminster Abbey uppfördes redan 960 som ett kloster till munkar inom Benediktinorden. Då var den betydligt mindre än idag och hette St Peter’s Abbey. Det var Edvard Bekännaren som gav instruktioner 1042 att kyrkan skulle byggas om för att bli en kunglig begravningskyrka. Arbetet slutfördes 1060 och Edvard Bekännaren var den första engelska monarken som begravdes i kyrkan. Westminster Abbey har genomgått flera påbyggnader under årens lopp och det mest omfattade som gav kyrkan det utseendet vi känner igen idag skedde 1517.

Bröllop och den engelska kröningstronen

I Westminster Abbey har flera historiska bröllop ägt rum. Nu senast förseglades Williams och Kates kärlekshistoria i den mäktiga kyrkan inför fullsatta kyrkbänkar. TV hade tillåtelse att filma och en miljardpublik världen över följde den historiska vigseln. Fast de är långt ifrån de enda kungligheterna som sagt ja till varandra och det första kungliga bröllopet hölls redan den elfte november 1100. Det var Henrik I som gifte sig med Matilda av Skottland och flera av historiens mest kända regenter har gift sig i kyrkan. Exempelvis gifte sig Henrik VII och Elizabeth av York där och med deras bröllop avlutades det brutala kusinernas krig som vi idag kallar rosornas krig. Även den nuvarande engelska drottningen Elizabeth II sa ja till prins Philip Mountbatten i Westminster Abbey. Av bröllopen finns inte många monument att beskåda men ett av kyrkans absoluta dragplåster är kröningsstolen. Det är den stol som den engelska regenten sitter på när de kröns till kung eller drottning. Stolen har varit i bruk sedan 1308 och alla regenter utom Maria I har mottagit kronan på den. Stolen byggdes någon gång mellan 1297 och 1300 och den har under alla dessa hundratals år enbart lämnat Westminster Abbey ett fåtal gånger.

En populär begravningskyrka

Det finns många monument och minnesstenar inne i kyrkan som vittnar om att det är sista vilan för många personer. Det är en vacker plats men vem som helst får inte begravas inne i kyrkan även om de skulle vilja det. Kika på väljabegravningsbyrå.se för en kyrka på hemorten istället som kan hjälpa till, så slipper du dessutom att folk kliver på graven. Det är nämligen så att gravarna inne i Westminster Abbey ligger under golvet. Det finns enbart en grav det är förbjudet att vandra över och det är den okända soldatens grav. Graven är en symbol för de engelsmän som stupade under första världskriget. Många av de engelska monarkerna innan 1760 är begravda i kyrkan men de har stora monument och ligger inte under golvet. Här vilar exempelvis Elizabeth I, Edvard I (känd från filmen Braveheart) och Maria I (Bloody Mary). Under medeltiden begravdes adeln inne i kyrkan men även kända personer kunde få sin sista viloplats där och exempelvis finns gravarna efter Geoffrey Chaucer, Isaac Newton och Charles Darwin i Westminster Abbey.