Vasilijkatedralen i Moskva

636px-Sant_Vasily_cathedral_in_MoscowVasilijkatedralen i Moskva

Moskva är en stad med många karaktäristiska kännetecken som vittnar om dess långa historia. Inget lär dock vara lika känt som Vasilijkatedralen. Med dess sagoliknande torn och färgglada fasad liknar den inget annat och människor kommer hit från hela världen för att få en glimt av katedralen. Faktum är att Vasilijkatedralen har blivit ett av hela Rysslands främsta turistmål och byggnaden har därför inte bara en arkitektonisk aspekt utan också en rent nationalekonomisk. Utan katedralen skulle nämligen färre turister besöka Moskva – så viktig är den för Moskvas image som kulturstad och den har blivit något av en symbol för Rysslands huvudstad.

Även om kyrkan ser modern ut i sin utformning har den anor långt tillbaka i tiden. De sträcker sig ända tillbaka till 1500-talet när en känd regent vid namn Ivan den förskräcklige styrde det ryska imperiet med järnhand. Han beslöt sig för att en kyrka skulle uppföras mitt i Moskva och den skulle vara det vackraste som någonsin hade skådats i landet. Valet av arkitekt föll på en man vid namn Jakovlev som fick i uppdrag att rita kyrkan. Efter uppförandet av kyrkan har en myt spridit sig om att Jakovlev skulle fått ögonen utstuckna för att han aldrig skulle överträffa verket igen. Även om det inte stämmer säger det en del om vilken status kyrkan fick omedelbart efter att den hade byggts.

Vasilijkatedralen är inte bara intressant för gemene man som är på besök i Moskva och vill bocka av sevärdheterna. Även de allra mest insatta arkitektexperterna kommer hit för att beundra byggnaden. En anledning till det är att kyrkan är en annorlunda blandning av flera olika arkitektstilar. Å ena sidan har den tydliga influenser från den nordryska arkitekturen medan den samtidigt har hämtat inspiration från den sydryska motsvarigheten. Resultatet är en unik mix av stilar som utgör denna banbrytande byggnad och gör att den ställer sig i en egen kategori när det kommer till europeisk arkitektur.

Det är inte bara ytan som räknas när det gäller Vasilijkatedralen. Eftersom katedralen tillhör den rysk-ortodoxa kyrkan har den också en prestigefylld konfessionell aspekt. Här arrangeras regelbundet gudstjänster som är öppna för allmänheten även om de normalt hålls på ryska.