Long exposure of the river Danube and Ulm skyline with Ulmer Minster (cathedral) against blue sky

Ulmer Münster i Tyskland

Ulmer Münster i Tyskland är en gotisk kyrka belägen i Ulm, en stad vid Donaus norra strand och som tillhör stiftet Württemberg. Denna monumentala kyrka, som är den största lutherska kyrkan i Tyskland, började byggas år 1377 och stod klar 1890, då kyrkspiran byggts klart. Med sina 161,53 meter är kyrktornet världens största. Det är även en av världens fyra högsta byggnader som färdigställts före år 1900. Från denna tid är endast Eiffeltornet, Washingtonmonumentet och Mole Antonelliana i Turin är högre. Mest kända elementen från kyrkans interiör är dess körbänkar, som pryds av en rad träskulpturer, snidade mellan 1469 och 1474 av Jörg Syrlin den äldre.

675px-ulm-muenster-chorgestuehlsyrlin-061209En välbesökt kyrka

Att en svensk kyrka är bland de mest välbesökta kyrkorna i världen, kan man ibland läsa i svenska tidningar. Då avses förstås Lunds domkyrka, som färdigställdes redan på 1100-talet och som är byggd i sandsten i romansk stil. Jämfört med Ulmer Münster i Ulm är dess torn av mindre skala – ”endast” 55 meter höga. Däremot är denna vackra byggnad i Lund en domkyrka, vilket inte är fallet med kyrkan i Ulm, som felaktigt ofta benämns som katedral, på grund av dess monumentala mått. Varje år besöker 700 000 personer domkyrkan och 90 000 firar gudstjänst här. Även i Ulmer Münster anordnas så klart gudstjänster, men även andra kulturella evenemang. Det är även ett populärt besöksmål för turister. På medeltiden, när befolkningen i staden Ulm endast uppgick till 5000 personer, kunde hela staden och mer därtill vistas i kyrkan. Den rymmer nämligen hela 20 000 besökare samtidigt och har 2000 sittplatser.

En interiör av konstskatter

Den Kritik av kyrkan som ofta lyfts fram, exempelvis i media, gäller förstås kyrkan som institution – kyrkor är såklart även fina kulturarv, väl värda ett besök, inte minst för den som är intresserad av arkitektur och konst. I Ulmer Münster finns mycket vackert att titta på. Förutom körbänkarna snidade i ek med spännande figurer, finns det till exempel en fresk i korbågen som föreställer yttersta domen. Den har troligtvis skapats av den tyske målaren Hans Schüchlin, som levde mellan 1430 och 1505. På altaret under korbågen finns en framställning nattvardens instiftelse, målad av den tyske figurmålaren Hans Schäufelein, som även var lärjunge till den kände målaren, grafikern och konstteoretikern Albrecht Dürer. Det finns även en spännande historia som inkluderar Albert Einstein: hans far, Hermann Einstein, var bland annat en av dem som 1877 donerade pengar för att en staty av den bibliska profeten Jeremia, som även har en bok i Gamla Testamentet uppkallad efter sig, skulle uppföras. Statyn placerades under kyrkans huvudorgel.