Sankt Savas tempel i Belgrad

1200px-Sveti_Sava_in_Belgrade

Sankt Savas tempel i Belgrad

Belgrad är en plats för många vackra byggnader. Den allra finaste är kanske Sankt Savas tempel som har blivit något av en ikonisk plats när det gäller den serbiska huvudstaden. Den har en lång och hisnande historia som knyter an till viktiga historiska skeenden som ett flertal krig och regeringsskiften. Dessutom är Sankt Sava en viktig religiös plats för troende, vilket gör att den fyller både ett estetiskt och ett funktionellt behov i dess omgivning i Belgrad. På så sätt har Sankt Savas tempel blivit en inflytelserik kyrka som lockar till sig människor från alla olika inriktningar och nationer.

Med tanke på att Sankt Savas tempel färdigställdes först i slutet av 1900-talet kan den inte kallas för ålderstigen. Det var nämligen först 1989 som den sista handen lades på fasen och den kunde till slut avtäckas för allmänheten. Det hade dock sina skäl som ger en spännande inblick i Serbiens turbulenta historia. Kyrkan började nämligen byggas redan på 1800-talet när de dåvarande styrande ansåg att de borde hedra helgonet Sankt Sava på ett lämpligt sätt. På grund av flera olika krig – däribland två världskrig och flera inbördeskrig – tog det lång tid innan kyrkan kunde färdigställas.

Sankt Savas tempel är den största ortodoxa kyrkan i världen, vilket är en stor bedrift med tanke på antalet ortodoxa kyrkor som finns runt om i världen. Det har gjort att kyrkan har blivit något av en pilgrimsplats för ortodoxt troende som vallfärdar hit för att tända ett ljus, be en bön eller bara ta en rundvandring i kyrkan. Hit lockas förstås också många turister och andra nyfikna som vill ta in kyrkans magnifika fasad och titta på hur den ser ut invändigt. Här arrangeras regelbundet gudstjänster inom den ortodoxa tron, vilket bidrar till att kyrkan ger ett levande intryck.

Eftersom kyrkan är relativt ny har den ännu inte behövt gå igenom några omfattande renoveringar. Att ta hand om världens största ortodoxa kyrka är inget lätt jobb, men det behövs regelbundet underhåll för att den ska hålla sig i bra skick. Även mindre byggnader kan vara i behov av fastighetsförvaltare för att allt ska fungera som det ska.