Peterskyrkan i Rom

Det ljuva livet i Rom måste man uppleva åtminstone en gång i sitt liv. Fast frågan är om det räcker med en gång och därmed stryker vi talesättet om att se Rom och sedan dö. Var man än går i staden upptäcker man dess mäktiga historia. Några måsten finns det och dit räknas Fontana di Trevi, Spanska trappan, Villa Borghese och Colosseum. Basilica di San Pietro i Vatikanstaten eller Peterskyrkan får man absolut inte missa när man är i Rom. Denna kyrka är en av världens viktigaste och den största av de fyra patriarkalkyrkorna. Kyrkan brukar benämnas som katolicismens centrum och dess kupol har blivit Roms kännetecken. Det mest berömda konstverket i kyrkan är Michelangelos marmorstaty ”Pieta” som föreställer jungfru Maria som håller en död Jesus i famnen.