Notre-Dame

Notre-Dame, eller Notre-Dame de Paris som katedralen egentligen heter, ligger som bekant i Paris, närmare bestämt mitt i Seine, på ön Île de la Cité. Notre-Dame är en av de första gotiska katedralerna som byggdes i Europa, och anses av många även vara ett av de finaste exemplen på fransk gotisk arkitektur. I Notre-Dames arkitektur kan man se en tydlig skillnad jämfört med den romanska arkitekturen, då naturalismen har fått synbart inflytande i kyrkans skulpturer och glasmålningar, något som ger den religiösa byggnaden ett mer sekulärt utseende än tidigare kyrkor. Därmed inte sagt att katedralen inte är en viktig religiös symbol. I Notre-Dames skattkammare finns till exempel några av de mest värdefulla katolska relikerna, bland annat det som sägs vara Jesus törnekrona, en flisa av korset han fästes på och en av spikarna han korsfästes med. Skaparen bakom Notre-Dame var Maurice de Sully, och katedralen uppfördes mellan år 1163 och 1345. Den har klassats som ett världshistoriskt monument av FN.800px-Facade-notre-dame-paris-ciel-bleu

Notre-Dames skapare, Maurice de Sully, var i början av 1160-talet nytillträdd biskop i Paris. Han ansåg att Paris dåvarande katedral var ovärdig staden, och beslöt att den skulle rivas ner till grunden. För att göra plats åt den nya katedralen, som Sully sägs ha sett i en vision, var man även tvungen att riva flera intilliggande hus. Arbetet med att bygga katedralen skulle som bekant pågå i mer än 200 år, och under den tiden arbetade flera olika arkitekter med bygget. Detta ser man spår av än idag, till exempel genom tornens varierande stilar och höjder.

Sedan katedralen stod klar har man i omgångar arbetat med att restaurera den, framförallt efter franska revolutionen, då stora delar av kyrkans religiösa bilder skadades eller förstördes. Man påbörjade därför en omfattande renovering år 1845, och ytterligare ett restorationsprojekt påbörjades år 1991.

Det kanske bästa med Notre-Dame är att katedralen ligger i centrala Paris, vilket betyder att man efter ett besök i dess mörka och stämningsfulla inre kan gå ut i solen och sätta sig på uteserveringen till ett franskt café och dricka café au lait. Om du skulle vilja återskapa den känslan i din egen trädgård hemma, kan du leta efter utemöbler i fransk café-stil på Buildor.se.