Cathedral of La Sagrada Familia. It is designed by architect Antonio Gaudi and is being build since 1882.

La Sagrada Familia

Sagrada Familia är en ej färdigbyggd katolsk basilika, trots att den började byggas redan 1882. Basilikan är belägen i Barcelona i den del av Spanien som kallas för Katalonien. Det fullständiga namnet är Temple Expiatori de la Sagrada Família som betyder ungefär: Heliga familjens botgöringstempel. Kyrkans ursprungliga skapare var Antoni Gaudi, en katalonsk arkitekt som arbetade i jugend och i modernistisk stil. Den stora basilikan är faktiskt invigd, även om bland annat ett kyrktorn på 172,5 meter saknas. Det var den 7 november 2010 som påve Benedictus XVI officiellt och under högtidliga former invigde kyrkobyggnaden.
Sagrada Familia ägs av en stiftelse som hade planer på att färdigställa byggnaden till 2026, då det är hundra år sedan upphovsmannen Gaudi avled. Dessa planer måste stiftelsen eventuellt senarelägga, då färdigställandet grundas mycket på Barcelonas kommuns eventuella planer om bostäder mitt emot kyrkan. En annan anledning till att det tar så lång tid att färdigställa basilikan är att de pengar som går åt till byggandet endast får lov att tas från privatpersoners donationer. Även om kyrkan inte är färdigbyggd är den ett vackert och stort monument att besöka som turist i staden. Barcelona som är beläget vid kusten har hela 68 stycken vackra grönskande parker där man kan komma bort från storstadens brus en stund. Parken Parc Güell är faktiskt också ritad av Antoni Gaudi och har blivit klassad som världsarv av Unesco. Ta en tur till parkerna och njut av blomsterprakten. Varför inte skaffa ett växthus till din trädgård där du kan njuta av vackra blommor och kanske drömma dig till Barcelona?

Sagrada Familia som skolresa

sdEn grönskande stad

Barcelona vill ha färre turister och stadens invånare gladdes när Barcelonas borgmästare Ada Colau sommaren 2015 gick ut med meddelandet att turismen måste begränsas. Skälet till detta tycks vara att upplevelsen för de som trots allt får lov att besöka staden, inte ska gå förlorad. Rent konkret genomför man åtgärder där man ger böter till företag som förmedlar övernattning i privathem. Både Colau och övriga barcelonabor tycker att turismen tvingar bort fattigare barcelonabor från sin egen stad, de har inte råd att bo kvar när turister trissar upp priserna. Dessutom är man trött på alla berusade personer som turistar i staden och stör den allmänna ordningen. Kanske är det alltså dags att åka och besöka den katolska kyrkan Sagrada Familia innan fler restriktioner kommer till stånd och det blir allt svårare att få resa in till staden. Ditt besök bidrar dessutom till att kyrkan blir färdigbyggd, då pengarna för den biljett som du köper för att få gå in i Sagrada Familia går till fortsatt byggande. Är ni en hel grupp har ni möjlighet att köpa gruppbiljett och få en guidad tur av kyrkan. Turen ges på flera språk, däribland spanska och engelska, dock inte svenska. För en skolklass som sparat ihop pengar till en klassresa kan ett besök i Barcelona och i basilikan vara trevligt och lärorikt. Kyrkan tar emot skolklasser på studiebesök som anpassas efter elevernas åldrar. Här får eleverna både historia, kultur, religion och språkträning under lättsamma former.