Ruins of Alvastra Abbey – a Cistercian monastery in southern Sweden dating back to the first half of the 12th century

Kloster i Sverige

Att besöka kloster förknippas oftast med sevärdheter på resor i Medelhavsländerna, men vi har några kloster i Sverige också. En del är riktigt gamla och sevärda och andra är av senare datum och aktiva som kloster. En del bedriver gästhem dit man kan åka för retreat kortare eller längre tider. För dig som funderar på att gå i kloster kan arbetet som volontär vara en början. Att gå i kloster handlar om att följa sin kallelse och att viga livet åt sin tro. Klosterlivet är ingen trygg och lugn tillvaro utan en livsuppgift där man ständigt är på väg och utbildas utan att få diplom.

Finn lugnet vid ett kloster

ett urval av kloster i Sverige som man kan besöka för att finna lugn är bland annat hos Dominikansystrarna vid Sankt Dominikus Klostret utanför Lund. Du kan dela deras liv och bo på gästhemmet en tid för att fördjupa dig i bön eller finna lugn och reflektera över livsfrågor. Det är inget tvång att delta i gudstjänsterna eller att vara troende men det ska finnas intresse av att delta och även hjälpa till med sysslor. En dag på kloster består av bön, arbete, vila och matstunder. Även hos Birgittasystrarna i Vadstena kan man bo. Deras gästhem fungerar dock mer som hotell och hit välkomnar man även grupper och familjer, till skillnad från Dominikansystrarna som helst tar emot enskilda personer.

Sevärda kloster öppna för besök

Vadstena är Sveriges mest kända och besökta kloster. Klostret invigdes 1384 och fungerade som moderkloster åt ett flertal andra. Det var dessutom ett dubbelkloster för både munkar och nunnor. Delar av klostret är öppna för besök och här finns även en butik som säljer bland annat filmer om klostrets långa historia. I Ystad finns gråbrödraklostret som grundades på 1200-talet av Franciskanerbröder. Detta är en av Sveriges bäst bevarade klosteranläggningar och här ligger sen 1912 även Ystads kulturhistoriska museum. Här pågår ofta olika spännande tillfälliga utställningar och det finns även en butik med konsthantverk och böcker. Alvastra kloster i Östergötland som grundades 1143, är idag bara ruiner men det räknas till ett av Sveriges kulturarv som vårdas av Riksantikvarieämbetet.