The Church of Saint Clare or Klara Church (Swedish: Klara kyrka) is a church in central Stockholm.

Klara Kyrka

Klara Kyrka eller Sankta Klara kyrka ligger i stadsdelen Norrmalm i Stockholm. Kyrkan är känd för sitt outtröttliga arbete med personer som på något sätt har hamnat utanför samhällets gemenskap. Församlingens vision är att skapa en kyrka och en mötesplats som är öppen för alla och där alla människor finner en mening och ett sammanhang. Kyrkans verksamhet är beroende av att personer skänker ekonomiska gåvor till församlingen. Du kan också hjälpa till genom att arbeta som volontär. Det innebär att exempelvis dela ut mat till hemlösa, arbeta i second-hand-butiken Erikshjälpen eller hjälpa till med kyrkkaffe.

Kyrkans olika verksamheter

Klara Kyrka är medlemmar i Svenska kyrkan och är en självständig församling. Det innebär att de inte får några ekonomiska bidrag från Stockholms Domkyrkoförsamling som de hyr kyrkobyggnaden av, och före år 2009 var en del av. Allt från löner till arbetet med hemlösa står församlingen ekonomiskt för själva. besök gudstjänster på Klara Kyrka och stöd gärna deras arbete genom att lämna kollekt. Förutom gudstjänster på söndagar anordnas exempelvis lunchmusik, alpha- och betakurser och väckelsemöten. Det som främst har gjort kyrkan rikskänd är deras omfattande sociala arbete. De driver exempelvis Klara ungdomsgård som riktar sig till ungdomar mellan 14 och 21 år samt engagerar sig för kvinnorna som säljer sina kroppar på Malmskillnadsgatan.

Ängeln på Malmskillnadsgatan

Elise Lindqvist kallas med rätta ”ängeln på Malmskillnadsgatan”. Elise jobbar som volontär inom det diakonala arbetet i Klara kyrka och engagerar sig särskilt för flickorna och kvinnorna runt Malmskillnadsgatan där de arbetar med att sälja sina kroppar. Hon har själv levt ett tufft liv med missbruk och våld men genom sin kristna tro lyckades hon ta sig ur sin destruktiva situation. Hon hjälper nu de prostituerade genom att få dem att våga hoppas och tro på ett annat liv där de inte behöver sälja sig själva. Tillsammans med Antima Linjer har Elise skrivit boken Ängeln på Malmskillnadsgatan och SVT har visat en dokumentär om hennes viktiga arbete.