Kända kyrkor i Stockholm

Stockholm är en av Sveriges äldsta städer. Därför är det inte så konstigt att det finns flera olika kända kyrkor i huvudstaden. Runt om i staden finns det över flera hundra kyrkor. De äldsta byggdes redan under den svenska medeltiden. Det finns även de nyare byggnaderna som byggdes under 1900-talet och 2000-talet. Här är en guide till dig som är intresserad av att upptäcka stadens mest kända kyrkor.

Högalidskyrkan

Högalidskyrkan ligger på Högalids kyrkväg 11 på Södermalm. Här har kyrkan funnits sedan den byggdes mellan åren 1916 till 1923. Arkitekten bakom kyrkan är den kände Ivar Tengblom. I dag tillhör kyrkan Högalids församling i Stockholm, men från början ägdes marken av Maria Magdalenas församling. Kyrkan ligger i all sin prakt i Högalidsparken, som har en vacker utsikt över stora delar av Stockholm. Högalid är ett av Stockholms mest populära bostadsområden, enligt Mäklare i Stockholm, och kyrkan är därför en del av en populär stadsdel.

Hedvig Eleonora kyrka

Hedvig Eleonora kyrka ligger på adressen Storgatan 7 vid Östermalmstorg i centrala Stockholm. Kyrkan invigdes år 1737 och fick namnet efter den svenska drottningen Hedvig Eleonora, som var gift med Kung Charles av Sverige. Arkitekten som ritade kyrkan var Jean de la Vallée. Trots att kyrkan invigdes under 1700-tal började bygget redan år 1669. Kyrkan har en väldigt vacker och mäktig kupol som syns långväga.

S:t Johannes kyrka,

S:t Johannes kyrka, på Johannesgatan 21 i Norrmalm i centrala Stockholm, stod klar 1890. Designen stod arkitekten Carl Möller för, som valde att designa kyrkan i en gotisk stil. Kyrkans läge skiljer sig även från många andra kyrkor. St: Johannes kyrka har nämligen ett kor som ligger i norr. Traditionsenligt ligger koret i öst. Tillhörande kyrkan finns även Norrmalms ännu existerande äldsta träbyggnad. Det röda trätornet är välbevarat och sevärt för de som är intresserade av arkitektur och historia.

Oscarskyrkan

Oscarskyrkan ligger på Narvavägen 6 på Södermalm i Stockholm och är en av stadens största kyrkor och kan ta emot upp mot 1 200 besökare. Kyrkan kännetecknas av dess 80 meter höga torn och är byggd i en gotisk stil. Arkitekten som designade kyrkan var Gustaf Hermansson. Kyrkan invigdes 1903. Gustaf Hermansson har även designat den kända kyrkan Sofia kyrka. Sedan kyrkan byggdes har dock flera renoveringar skett, de första snart efter att kyrkan färdigställdes. I Oscarskyrkan finns även ett av Sveriges mest aktade orglar. Orgeln ska ha mer än 78 olika ljud och 5 200 pipar!

S:ta Clara kyrka

På Södermalm ligger även S:ta Clara kyrka, på Klarabergsgatan 37. St:a Clara Kyrka byggdes redan år 1280. Sedan dess har dess utseende förändrats, och nuvarande byggnad upprättades under 1500-tal under kung Johan den tredjes styre. Flera restaureringsprocesser har även gjorts av kyrkan.