Torget med Duomo di Milano
Duomo at sunrise, Milan, Europe.

Duomo di Milano

När du läser fakta om Milano kommer du ganska snart att läsa om Duomo di Milano, den stora katedralen som är belägen på Piazza del Duomo. Katedralen är byggd i gotisk stil och arbetet med den började redan på 1300-talet. Denna vackra kyrkbyggnad är säte för ärkebiskopen inom romersk-katolsk tro i Milano. Det är den näst största katedralen i gotisk stil i världen, endast den i spanska Sevilla är större. Nästan oberoende av var du befinner dig i Milano kommer du att se den ståtliga Duomo di Milano som har plats för 40 000 människor och är 157 meter lång.

Lång byggprocess av katedralen

Det som kännetecknar Duomo di Milano är inte bara dess storlek utan även katedralens många spiror som sträcker sig mot himlen. Man påbörjade byggnadsarbetet redan på 1300-talet. Trots det invigdes katedralen inte förrän 1965. Merparten av byggnadsarbetet gjordes mellan 1300- och 1800-talen. I kyrkan ger Milanos ärkebiskop regelbundet gudstjänster. Mellan dessa kan du gå runt i byggnaden och titta närmare på detta byggnadskonstverk. Det är till och med möjligt att gå ända högst upp och ut på katedralens tak. Där har du en vidunderlig utsikt över hela staden. Från Piazza del Duomo där katedralen är belägen utgår många av stadens gator. Torget är därför en naturlig samlingsplats där många människor ständigt passerar. Efter en lång dag i Milano kan det vara skönt att gå tillbaka till ditt hotell och vila. En del hotellsängar kan vara hårda men som tur är kan du skaffa bekväma sängar till ditt eget hem. I Milano finns många hotell i olika prisklasser.Katedralen i Milano

Att kyrkor kan bli en kostsam historia vittnar inte minst Duomo di Milano om. Denna katedral som tog omkring 600 år att bygga. När du träder in genom katedralens portar möts du av en gyllene Madonnastaty. Ovanför entrén, 108 meter upp i luften, hänger statyn som bevakar kyrkan. Byggnaden är vacker på utsidan men på insidan möts du av en än mer praktfull syn. Mittgången är både bred och lång och om du höjer blicken upp mot väggarna upptäcker du katedralens vackra glasmålningar. Allra längst bak i Duomo di Milano finns en skattkammare där både romerska och historiskt kristna föremål finns bevarade. Att gå in i katedralen och att lyssna på en gudstjänst kostar inget. Däremot får du betala en avgift för att gå in i skattkammaren eller för få beträda taket. Det finns hiss om du inte vill gå uppför alla trappstegen. Riktigt klara dagar kan du se Alperna som omger staden.