Domkyrkan i Uppsala

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Domkyrkan i Uppsala

Storslagna katedraler är kanske främst något som förknippas med större städer på kontinenten, men vi har faktiskt vår beskärda del av vackra byggnader här i Sverige också. Ett praktexempel på det är Domkyrkan i Uppsala som är Nordens högsta kyrka. Den gör kyrkan till ett givet landmärke för hela regionen och dess tinnar och torn syns långväga ifrån för besökare som besöker staden strax norr om Stockholm. Kyrkans historia sträcker sig många århundranden tillbaka i tiden – till en tid när Sverige såg betydligt annorlunda ut jämfört med vad det gör idag. Numera är Domkyrkan inte bara en nationell angelägenhet utan det kommer också människor från andra länder för att betrakta byggnaden.

Domkyrkans bygge var en notoriskt utdragen affär. Den påbörjades på 1200-talet när dåtidens mäktiga män ansåg att det behövdes ett landmärke i Uppsala. En fransk arkitekt lånades in för att färdigställa bygget, men han fick åka hem igen när det saknades pengar att slutföra byggnaden. Istället skulle det dröja över hundra år innan Domkyrkan äntligen kunde slå upp portarna till sitt magnifika innandöme. 1435 nämns som året när Domkyrkan slutligen stod klar – och det blev snabbt en viktig symbol för både Uppsala och hela Sverige. Totalt mäter Domkyrkan 118,7 meter, vilket gör att den sträcker sig högt över alla byggnader i dess närområde.

Än idag fyller Domkyrkan en viktig plats utöver dess givna position som destination för nyfikna turister. Här arrangeras varje vecka gudstjänster som alla är välkomna att delta i. Vid större högtider som nyår och påsk kan människor komma hit och delta i midnattsmässan. Dessutom arrangeras det ofta konserter av klassisk musik som drar nytta av Domkyrkans speciella akustik. Som religiös samlingspunkt är Domkyrkan inte mindre viktig. Här har Sveriges ärkebiskop sitt säte och kyrkan tillhör den statliga Svenska kyrkan.

Kyrkan fungerar också som en begravningsplats för framträdande personer. Här ligger exempelvis Emanuel Swedenborg – den kände svenske predikanten – begravd. Här finns också naturbiologen Carl von Linné vars namn är vida känt även internationellt. Den allra mest kända graven lär dock vara Gustav Vasa som varje besökare som besöker Domkyrkan kan stanna till vid och titta på.